The scream, the text and the physical drive
Stage Living Stage | "The scream, the text and the physical impulse" | Visual © David Noir

The scream, the text and the physical impulse

Individual and group lessons | Game management | Courses and workshops

Theatre ► Improvisation ► Performance

Stage Scène Vivante | "Le cri, le texte et la pulsion physique" | Photo © David Noir
Stage Scène Vivante | "Le cri, le texte et la pulsion physique" | Photo © David Noir

Formation Scène Vivante | David Noir | Classes, workshops, coaching | Theatre | Improvisation Method | Performance | Public Speaking | Visual © David Noir

Description

Il n’est pas si facile de produire un cri libre de prime abord, un cri non retenu, suffisamment authentique pour qu’il trouve sa place naturelle dans la voix sans qu’il écorche la gorge. Il n’est pas question ici de contourner le cri par l’agencement savant du chant. Il s’agit bien du cri animal, du feulement rauque ou de l’imprévisible son qui peut venir du tréfonds de chacun.e.

Pourquoi s’en préoccuper et lui accorder la place d’une journée entière de stage ? Parce qu’il peut être un préalable émotif à une parole plus simple, plus crue, plus directe.

À son extrême opposé : le texte articulé, l’expression d’une intelligence raisonnée.

Le but de leur mise en présence n’est pas de les faire s’affronter, mais que ces deux états d’expression tirent parti l’un de l’autre afin de donner davantage de souplesse à une communication orale ordinairement sévèrement catégorisée.

Le hurlement n’appartient pas qu’au loup et à la foule excitée. C’est également le vecteur de la jubilation, de la plainte, du plaisir, de la colère de l’individu… mais sans doute aussi, de nuances de sentiments plus subtiles et indicibles au sein desquelles les mots peuvent s’inscrire comme des blocs de roche portés un temps par la lave que vomit le volcan avant de s’y dissoudre.

The stages are a gateway to the stage.
They bring the keys to the notion of gambling.

Living Stage | Stage

" Le cri, le texte et la pulsion physique "

It's alive!

Contact

SMS

Internship Archives
Live Stage Stage Internship | "Corps d'été" | Photo © David Noir

Summer Body Workshops

A consciousness and a body: nudity and performance under the sun. Eight workshop sessions devoted to the body exhibited through performance.

Read more "
Live Stage Stage | "Totally Naked" | Visual © David Noir

Totally naked

Some objectives of the " Totally Naked " workshop: Risking oneself in a body bath. Allow yourself the freedom to stay there. Tranquilize your fear. To confront desire.

Read more "
Live Stage Stage | "De la vérité des hommes" | Visual © David Noir

Of the truth of men

A day of participatory naked or dressed performance led by David Noir, to try to bring a little truth to the game, if not to life.

Read more "
Live Stage Stage | "Iconicum" | Photo © David Noir

Ballad post "Iconicum"

A walk backwards towards the birth of a collective improvisation based on the participatory performance Iconicum given to the Generator.

Read more "
Stage Living Stage | "Everything must disappear" | Visual © David Noir

Everything has to go.

"Everything must go" is intended to make its participants perceive this total eclipse of self-confidence that makes the interpreter in true research.

Read more "
Live Stage Stage | "Iconicum" | Visual © David Noir

Iconicum

The principle of the "Iconicum" workshop is to improvise from compositions reconstituted live from master paintings or photographs.

Read more "
Stage Living Stage | "Looking elsewhere" | Visual © David Noir d'after photo © Karine Lhémon

Look away

"Looking elsewhere" is the very principle of theatre, without which it would be impossible to play a situation that clashes with our codes and morals.

Read more "
Stage Live Stage | "Performances" | Visual © David Noir

Performance

In this performance workshop, it is a question of being totally actor and fully spectator, artist, everyday individual as well as researcher.

Read more "
Live Stage Stage | "Mixing of genres" | Visual © David Noir

Mixing of genres

The mixture of natures that shape us and the contradictions that knead us are the guiding threads of this day of training.

Read more "
Live Stage Workshop | "Improvise freely" | Photo © David Noir

Improvise freely

Starting from almost nothing, learning to improvise freely allows one to extend the playful potential of each individual to the dimensions of his or her own imagination.

Read more "
Live Stage Internship | "S'inventing an identity" | Visual © David Noir

Inventing an identity

Using various disguises, masks and accessories, this day-long workshop offers everyone the opportunity to develop a distinctive identity.

Read more "
Stage Live Stage | "Play nude" | Visual © David Noir d'after photo © Pierre Lebeugle

Play nude

Playing naked is in itself a speech. The aim of this workshop is to understand nudity as a relational, playful and scenic tool.

Read more "

David Noir

David Noir, performer, actor, author, director, singer, visual artist, video maker, sound designer, teacher... carries his polymorphous nudity and his costumed childhood under the eyes and ears of anyone who wants to see and hear.

This Post Has One Comment

  1. Didier Julius

    Ce que je retiens de ce stage c’est l’expérience d’une approche de la scène qui fait émerger de soi un essentiel d’acteur/actrice actant et agissant hors de toute mentalisation. Le mental n’a pas sa place dans le cri, c’est l’un ou l’autre. Il n’y a pas d’émulsion possible. Le mental vient perturber le cri et tendre les cordes vocales. Le mental qui vient s ‘insinuer dans le processus, c’est un peu une sortie de route. Il n’y a pas de place pour le calcul ou la « compréhension analytique » de ce qui se passe. Ce cri là n’est pas douloureux, il est évident.
    L’énergie de ce cri non trafiqué devient la base d’une matière simple, dense, directe à modeler pour en tirer de l’émotion, du mouvement de la forme scénique. L’essentiel d’une expression scénique subversive car dans la démonstration de l’évidence d’une animalité, hors-cadre social, qui habite chacun. L’essentiel d’un théâtre vivant, c’est-à-dire l’expression et l’exhibition du chaos humain, quelqu’en soit le style et le prétexte.
    Le texte, les mots qui viennent par-dessus comme cerise sur le gâteau, pas comme l’essentiel. L’humain / l’ « humanimal » en dessous qui prédomine.
    Et l’énergie du cri qui subsiste dans le silence
    Finalement, c’est simple.
    Merci à David et aux participants pour ces quelques heures intenses.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.